garden depan umah huhu

garden depan umah huhu

Selasa, 24 Mei 2011

Bertunang? Apa nak bagi?

Hantaran
Senaraikan berapa hantaran yang nak di beri dan di terima..dan apa barang-barangnya...
untuk bertunang nie, tak perlulah habiskan duit sangat dengan membeli barang-barang mahal..membazir..kahwin nanti nak bagi lagi...tapi, ada juga yang bagi sekali je masa tunang...kebanyakan orang, bagi banyak barang makanan je masa tunang...macam kami aritu, 7 berbalas 9..barang yang di beri kebanyakan barang yang perlu digunakan untuk majlis nikah nanti...takde lah membazir sangatkan.. :)

Barang yang di beri oleh pihak perempuan :
- sireh junjung
- buah-buahan
- coklat
- songkok dan butang baju melayu
- tuala mandi
- set mandian
- kain nikah
- kemeja
- kek

Barang yang diberi oleh pihak lelaki
- sireh junjung
- coklat
- buah-buahan
- telekung
- set mandian
- kain nikah
- kek

Dah dapat list nie, belilah sikit-sikit..macam kami, bulan 12 kami dah start beli barang..

Catering dan khemah
Biasanya, ada yang masak sendiri sebab tak ramai tetamu kan..jangan lupa ye pikir nak masak untuk berapa orang...tunang biasanya tak ramai orang datang..1 khemah sudah mencukupi..dan masak untuk kurang dari 200 tetamu...dah kira okie...pernah mensearching di Mr.Google..
Mini pelamin
hurmm...Actually, benda nie agak mebazir la sebenarnya..tapi cuba buat sendiri je...takde lah membazir sangat..

Make up
Nie penting juga..mestilah nak nampak cantikkan..?tapi, kalau anda boleh jadi macam nad ( bride to be stories), memang hebat..dia makeup sendiri..dan tidak perlukan khidmat tukang makeup yang hebat-hebat...yet, u still look so beautiful... :)

Doorgift
Yang nie, ada yang bagi...ada yang tak bagi...tapi, ini pun tak perlu beli banyak-banyak..

Deko Hantaran
kalau anda rasa anda kreatif...buat je sendiri...tapi, kalau tak kreatif pun..buat je sendiri...Mr.Google ada..memang sangat menolong...tiru aja..tukar sikit-sikit... :)
kalau nak upah orang buatkan hantaran...mahal tue...biasanya, 1 hantaran = RM30..kalau 9 hantaran dah Rm270..itu mungkin yang biasa-biasa je..

Baju bertunang
kalau suka simpan baju kurung banyak-banyak..tempah..kalau tak suka, sewa je..dan, cuba pikirkan fesyen supaya baju itu boleh dipakai semula..dan, kalau tempah baju...tak perlu hantar di kedai mahal-mahal sangat...membazir juga...sangat membazir...


sumber: http://kireecasio.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan